סטודיו אנדר – כחומר ביד היוצר

יש אנשים שעומדים מול משימה ובמקום לבצע אותה בדרך הקונבנציונלית, כמו רובנו, מיד חושבים על דרך חדשה לגלגל את הגלגל. כזה הוא ערן גל- אור מעצב תעשייתי בוגר המכון הטכנולוגי בחולון. אחרי שנתקל במהלך לימודיו בקושי לחלץ עבודה קרמית מתבנית יציקה החל לחשוב על דרך חדשה ליצירה בחמר. בהשפעת קורס אחר שלמד על מדפסות תלת ממדיות החל לפתח פרויקט שאפתני, מדפסת תלת ממדית הגדולה בעולם להדפסה בחמר אותה בנה בעצמו והייתה לפרויקט הגמר שלו.

עם סיום הלימודים חבר לשתי בוגרות נוספות, עומר מרזל וליאת אקרמן וביחד הקימו את "סטודיו אנדר" שזכה לתמיכה וליווי של המכון הטכנולוגי בחולון. הם קיבלו סטודיו במרתף (מכאן שמם) בו הם עוסקים בחקירה, תכנון, עיצוב ויצור של אובייקטים קרמיים. ערן מוביל את הצד הטכנולוגי וליאת ועומר את הצד העיצובי.

פרופיל

 

חלק מהאובייקטים שהם יוצרים שימושיים כמו פמוטים, ואזות וגופי תאורה אותם הם משווקים בחנויות מוזאונים, חנות העיצוב טולמנס או ישירות דרך האתר שלהם וחלקם אובייקטים אחרים ומסקרנים, פרי של שיתופי פעולה עם מעצבים ברחבי העולם כמו DROOG STODIO או הדפסה של רכיבים לחברות תעשייתיות.

תערוכה

בשנתיים הקצרות בהן הם פועלים הם זכו לחשיפה והכרה חסרת תקדים בתערוכות, כתבות ופרסים בהם זכו.

המעבדה לקרמיקה

קפצתי אליהם לשיחה מרתקת על יזמות, חדשנות וחלומות לעתיד.

בסטודיו פזורים מודלים ואובייקטים שונים, חלקם מושלמים וחלקם מעוותים ופרועים, תוצאה של הדפסה שהסתיימה בצורה מפתיעה ולא צפויה. לאלו יש מקום של כבוד על המדפים כחלק מתהליך של למידה יום יומית על הטכנולוגיה והחומר.

אני: איך אתם רואים את  החיבור בין הטכנולוגיה לשפה העיצובית שאתם יוצרים בה?

ליאת אקרמן: מבחינתנו המדפסת מכתיבה לא פחות מאתנו את השפה העיצובית. ההדפסה יוצרת טקסטורה מפוספסת שנראית כמעט כמו אריגה. לא נשקול להחליק  את פני הכלי מסיבות אסטטיות.

ערן: אנחנו מדפיסים את כל סוגי החומרים הקרמיים, מחמר פשוט ועד פורצלן. לפעמים החמר הוא חומר לא צפוי. הדפסה של אותו אובייקט עם אותו החומר יכולה "לצאת משליטה" וליצר תוצאה חד פעמית ומפתיעה. אנחנו אוהבים את זה. מבחינתנו המדפסת לוקחת חלק פעיל ביצירה עצמה.

סל ארוג

סל ארוג מבפנים

אני: איך לדעתכם תשנה ההדפסה התלת ממדית את העולם שאנחנו חיים בו?

ערן: אני חושב שאנחנו רק מתחילים לדמיין את האפשרויות, כמו שלפני חמש שנים לא יכולנו לתפוס איזה תפקיד ומקום יהיה לאפליקציות ב"אייפונים חכמים" שהיום לוקחים חלק משמעותי כמעט בכל תחום בחיינו. יש כבר מדפסות של פלסטיק, זכוכית, סוכר, איפור וכמובן חומרים קרמיים וזאת רק ההתחלה. היום מפתחים פרויקטים של הדפסת בתים, מוצרים שימושיים, אומנות ואלמנטים לתעשייה. בעתיד הלא רחוק הטכנולוגיה הזאת תהפוך נגישה לכולם ותשפיע על הכלכלה והצריכה של כולנו.

טורסו נשי

על שולחן העבודה

אני: מה מערכת היחסים שלכם עם המכון הטכנולוגי?

ערן: הם האמינו בנו ואחרי סיום הלימודים והעמידו לרשותנו את המרתף שמשמש אותנו כסטודיו. שיתוף הפעולה תורם גם לסטודנטים של המכון שנחשפים לטכנולוגיה ונוצרים שיתופי פעולה, כמו הפרויקט המשותף עם רועי  יהלומי  של הדפסת גופי תאורה תלת ממדיים צבעוניים, כשהפיגמנטים מוחדרים לחומר ומודפסים עם החומר ולא נצבעים לאחר הייבוש כפי שמקובל בקרמיקה.

Roy Yahalomi // Colored Ceramic 3D Printing from Tal Hadar on Vimeo.

אני: איפה אתם רואים את עצמכם בעוד עשר שנים?

ערן חושב רגע, מחייך ועונה בלי היסוס: מפעל עם אלף עובדים.

אני: אין ספק שהאווירה כאן היא של מעבדת ניסוי (וטעיה). התהליך המחקרי והראשוניות ניכרים באובייקטים המגוונים והשונים כל כך שאני רואה כאן. אתם מעורבים בכל כך הרבה פרויקטים ושיתופי פעולה יצירתיים ותעשייתיים, איך זה משתלב עם כלכליות ותכנון עתידי?

ערן וליאת: לשמחתנו אנחנו מצליחים להיות כלכליים. עלות החומר אצלנו זניחה יחסית, העלות המשמעותית היא של זמן ההדפסה והוא איטי (תלוי כמובן בגודל ומורכבות האובייקט המודפס).

יש לנו כרגע מדפסת אחת ואנחנו משתדלים למנן וליצר גם כלים ופמוטים למכירה, גם להשתתף בפרויקטים אומנותיים וקונספטואליים וגם לבדוק שתופי פעולה בתחום התעשייה. אולי בעתיד הכיוון יהיה יותר מובהק  וממוקד.

אני: אין הרבה צמתים בחיים שמאפשרים חופש יצירתי ומחקרי כל כך גדול. חדוות היצירה וההתנסות ניכרת כאן בכול, העשייה שלכם מסקרנת ומאתגרת את הדמיון לגבי האפשרויות היצירתיות שהטכנולוגיה הזו פותחת בפנינו. אני בטוח אמשיך לעקוב. נתראה בתערוכה הבאה.