הרמוניה של ניגודים – בית מלא באור וצבע

 

מה היה

זוג הורים עם שלושה ילדים גרו בשכירות בבית פרטי ישן בשרון, הם נקשרו אליו, הבינו את הפוטנציאל שגלום בו, והחליטו לרכוש אותו ולהתאימו למשפחתם. מעבר למצבו התחזוקתי הרעוע, הבית שבנוי על מגרש צר וארוך נתן תחושה קרה וסגורה בגלל חלונות קטנים, תריסולים ישנים מפלסטיק ומרפסות לא נגישות בקומת המגורים. כדרכם של בתים שכורים, היעדר אפשרויות אחסון מתוכננות ומובנות העמיס על החלל ערב רב של רהיטים שיצרו מחנק והשתלטו על החלל.

מה החלום

הלקוחות חלמו על בית מואר, מאוורר וקליל המחובר לגינה שמקיפה אותו. אבל יחד עם זאת הדגישו כי חשוב להם מאוד לשמור על תחושת פרטיות מהרחוב. סדר היום של משפחה עם שלושה ילדים עמוסי חוגים ופעילויות ושלל החפצים הנלווים אליהם חייבו חשיבה מעמיקה על יצירת מקומות אחסון ייעודיים המותאמים לזרימה של סדר היום בבית.

לכל משפחה שאני עובדת איתה יש סגנון חיים שונה שחשוב לי מאוד להכיר, כי עם כל הכבוד לעיצוב, החיים חזקים מהכל ואם לא נותנים את הדעת מראש על תכנון פתרונות נוחים ומתאימים לצרכי היום יום, מהר מאוד העיצוב יבלע בבלגן. כך נוספו לחלומות של ההורים חלום של הילדים לסל לאימוני קליעה וחניה נוחה לאופניים בגינה.

מה עשינו

המשימה העיקרית היתה לאזן בין חיבתו של הלקוח לעיצוב מינימליסטי ומודרני לאהבתה של אישתו לאווירה חמימה מלאה בנוכחות שמחה של צבעוניות פסטלית. בחרתי כבסיס ברצפת טרצו מלוטשת בגוון אפור בטון וקירות אפרפרים שימתנו את הצבעוניות העתידה להשתלב.

בקומתהכניסה ויתור על חדר עבודה סגור שהיה צמוד למטבח איפשראת הגדלתו ואת הכנסת שולחן האוכל למרכזו. לפני כן עמדהשולחן בצד השני של הבית, במרחק גדול מהמטבח, ולכן היהבשימוש לעתים רחוקות בלבד.

האזור התפעולי של המטבח מעוצב כ־ L. בקיר הדרומי ביטול חלון שפנה לרחוב לטובת קיר מלא של ארונות ומכשירי חשמל הוסיף שטח אחסון משמעותי. כפיצוי הוגדל החלון שצמוד לפינת האוכל. מצדו השני של השולחן ארון קיר גדול, שמתוכננים בו מקומות אחסון מוגדרים לשלל פונקציות: תיקי בית הספר וספרי הלימוד של הילדים, שמעדיפים להכין שיעורים במטבח, מעילים, כלי הגשה, נקודת העגינה של האי-רובוט ועוד. במרכז הארון משולבים מדפים פתוחים לאוסף כלים צבעוניים של בעלת הבית.

הכניסה לבית כמובלעת במרכז התכנית המלבנית של המבנה לא השתנתה, אבל במקום קירות אטומים, פתיחת הצלע של הסלון בחלון זכוכית גדול והחלפת דלת הכניסה הסטנדרטית והאטומה בדלת שמשלבת ברזל וזכוכית הכניסו לבית המון אור וגם תרמו לתחושת הזרימה. על מנת ליצר היררכיה נצבעה דלת הכניסה, בשונה מיתר הפתחים בבית, בגוון ירקרק פסטלי. כשפותחים אותה מקבל את פניך קיר מרכזי עם קונסולה ועבודת אמנות גדולה של עופרי מרום.

הסלון רחב הידיים הכפיל את גודלו, לאחר שפינת האוכל עברה למרכז המטבח. כל הקיר הצפוני הפונה אל הגינה ירד ובמקומו הוקמה חזית מלאה של דלתות ברזל בלגיות, המחברת בין הפנים לחוץ ומכניסה את הגינה הביתה. בכל הבית רפרפות חשמליות חיצוניות מעניקות פרטיות ומאפשרות לסנן את האור. שני חלונות צרים ונמוכים משני צדי הספה ממסגרים אותה נותנים עוד מבט ירוק אל הגינה ומושכים את המבט לעבודות האמנות שתלויות מעליה. ממול, גומחה חיצונית שהגישה אליה היתה מהגינה ללא כל שימוש או תכלית אוחדה עם החלל המרכזי והפכה לפינת עבודה אינטימית שמאפשרת לעבוד בשקט ובריכוז מבלי להפריע או להיות מופרע. חלון גדול שוטף אותה באור צפוני רך והופך אותה לפינה שקטה שממלאת בהשראה. לצידה, שידה נמוכה ארוכה לאורך כל הקיר, מוסיפה שפע של מקומות אחסון פרקטיים.

שירותי האורחים בקומת הכניסה מעוטרים ברצפת בטון מצוירת ומצוידים בארון רחב שמשמש את הילדים שנוהגים לצחצח כאן את השיניים אחרי הארוחות.

בקומת המגורים חדרה של הבת הורחב על ידי הוספת המרפסת הצמודה לחלל והפיכתה לפינת העבודה. היא בחרה בצבע הטורקיז כמוטיב המרכזי בחדרה. ארון ויטרינה משמש לאחסון ותצוגה של אוספים וספרים אהובים במיוחד ומראה פשוטה הפכה לקסומה בעזרת שרשראות תאורה פרחונית.

חדרי הבנים בגוונים מונוכרומטיים שקטים שמשאירים להם את הבמה לבטא את עצמם.

פינת מחשב משותפת בין חדרי הילדים מעודדת אינטראקציה משותפת

גם ביחידת ההורים נוסף לחלל שטח המרפסת שעמדה לפני כן מיותמת. המקלחת משמאל לכניסה פתוחה לחדר ותורמת לו תחושה של עומק. שפע של ארונות בגדים עוטפים את החלל מבלי להכביד עליו ועונים על רצונה של בעלת הבית בשפע מקומות אחסון.

חיים נינוחים מחייבים קלות תפעולית. וכדי להשיג זאת, אנחנו צריכים ליצור בית שייתן לנו את ההרגשה שאנחנו לא עובדים בשבילו אלא שהוא משרת אותנו. בלגן הוא פשוט בזבוז אנרגיה, תחושה תמידית של חוסר שליטה. תחשבו כמה זמן מתבזבז על חיפוש חפצים או על ביצוע מטלות כשאין מיקום ברור לכל חפץ, או כמה אנרגיה נדרשת להדחקה מנטלית תמידית של תחושת העומס והמועקה שבלגן יוצר. יחד עם זאת אנחנו לא חיים במוזיאון והחיים הטבעיים והזורמים הם הכרחיים, לכן אנחנו שואפים לסביבת חיים שמקנה תחושה טבעית של סדר מעצם הימצאותם של החפצים במקומם הטבעי ושהפעילויות השונות שמבוצעות בה נעשות במינימום מאמץ ובמקסימום הנאה.

במקלחת הכללית רצפת בטון מצוירת בגווני אפור וצהוב מיושן נבחרה כנעימה ולא מתיילדת, כזו שיהיה לילדים כיף לגדול איתה ותישאר רלוונטית בכל גיל. ארון שירות גבוה עם דלתות רפרפה מכיל את מכונות הכביסה וחומרי הניקוי ומשאיר את החדר מסודר ונעים.

המרתף הוא ממלכתם של הילדים, מלא במשחקים ויש בו פינת טלוויזיה. זהו חלל דינמי, שנמצא בשינוי מתמיד, כשפינת הישיבה המודולרית משמשת לא רק לישיבה אלא גם למשחק, כשהילדים מפרקים, משנים, עורמים את הכריות ובונים מהן בתים ומצודות. כשבאים חברים לישון ולהתארח הכריות נפרשות על כל הרצפה והופכות את החדר למיטה אחת גדולה. מאחר ובבית רחב הידיים משולבות פונקציות רבות לשימושם של הילדים, החל במרתף המשחקים, עובר בפינת המחשב וכלה באזור הספורט בגינה, לא היה צורך להעמיס על חדרי הבנים והם אווריריים ואינם עמוסים בחפצים. החלל המרכזי בקומת המגורים הורחב על ידי סגירת החלל שמעל מבואת הכניסה למטה והפך לפינת מחשב משותפת.

התכנון ובחירת חומרי הגמר יצרו בית המהווה רקע מושלם לאוסף עבודות האמנות של בעלי הבית. כל אחת מהן בעלת משמעות אישית לדיריו, מרחיבה את לבם ומשמחת את רוחם. הן ממלאות אותו בצבע, בתוכן ובאמירה אישית. זהו בית של משפחה חמה וקרובה והתכנון שלו נעשה באופן קשוב מאוד לצורכי הילדים, אך מבלי שזה יבוא על חשבון טעמם וסגנונם של ההורים. התוצאה היא בית הרמוני ומלא בחיים ובעשייה.