פשטות אלגנטית ומונוכרומטית

בבית הזה הייתה לי הזכות והאחריות להיות מעורבת עוד טרם נרכש. הגעתי להתרשם ממנו ומהבית השכן יחד עם בני הזוג שרצו לעבור מדירת גן לבית פרטי במושב בשרון.

הם התלבטו בין שני בתים צמודים (ובית נוסף במושב אחר) ובטרם קיבלו החלטה הצטרפתי אליהם לסיור בכדי לייעץ על הפוטנציאל התכנוני, היתרונות וההתפשרויות של כל אחד מהבתים.

להפתעתם ההמלצה שלי הייתה על הבית "המוזר" והבעייתי שבין השלושה. לא רק שמצבו התחזוקתי היה רעוע אחרי שנים של השכרה, אלה שבבסיס התכנון שלו היו מלא אלכסונים  והחלוקה הפנימית הייתה קלסטרופובית ובזבזנית עם ניתוק מוחלט בין שטח הגינה העיקרי מאחור ובין היציאה מהסלון שהיה ממוקם בחזית.

הוא נבחר בזכות העובדה שהשטחים של מעטפת הבית התאימו לפרוגרמה ולא הצריכו התעכבות מורכבת על רישוי ומתוך הבנה שניתן ליצור שינוי דרמטי ע"י הריסת הפנים ואף הזזה של עמודים. למעשה האלמנט היחיד שנשאר מהמבנה המקורי הוא הממ"ד היצוק.

בתכנון מחדש הזזתי את גרם המדרגות שחסם את לב הבית, הצרחתי בין מיקום הסלון ומיקום המטבח ויצרתי חלל עיקרי רחב ופתוח עם פתחים ויציאות לגינה שעוטפת את הבית.

  • בתחתית הפוסט ניתן להתרשם מתוכניות 'לפני' ו'אחרי'.

 

 

 

 

למשפחה הצעירה והתוססת שיש לה שני בנים ספורטיביים ומלאי אנרגיה ותינוקת מתוקה היה חשוב שהבית יהיה מרווח ודינאמי ושיאפשר התרוצצות ותנועה ללא חשש. שפע מקומות אחסון שיקלו על הסידור ומיקומים נוחים וטבעיים לשלל חפצי הילדות. כבר בדיאלוג הראשוני ביקשה ממני הלקוחה בית שישמור על חומריות וצבעוניות טבעית ומונוכרומטית שקטה. בית שיהווה בסיס על זמני למשפחה, לגדול ולהתפתח לאורך השנים.

לריצוף האזור הציבורי בקומה הראשונה נבחר משטח בטון יצוק מוחלק שממשיך החוצה גם כריצוף בגינה. האחידות הזו תורמת לתחושה של גודל כשהחלונות שממסגרים את הפתחים המרובים באפור גרפיט מטשטשים את המעבר בין הפנים לחוץ.

בכל פרויקט חשוב לי לשלב אלמנטים ישנים שמוסיפים שכבות של טקסטורה חומרית ונשמה לבתים חדשים. כמו דלת הכניסה שנבחרה מפרוק ובמקום לעבור שיוף שימרנו עליה את הנראות של שכבות הצבע הישן או המנורות התעשייתיות העתיקות שתלויות מעל האי ופינת האוכל והוזמנו במיוחד מהולנד.

החלל שבעבר היה הסלון הפך כעת למטבח. החלון הימני שפונה לחזית הובלט עם מדף החוצה בכדי לייצר עומק במשטח השיש עבור עציצי תבלין וכלים, בעוד שבחלון השמאלי משטח השיש ממשיך החוצה ומייצר בר ישיבה ארוך ממול למטבח החוץ.

 

 

 

 

הפתחים הרבים שמקיפים את החלל ומחברים בין הפנים לחוץ, שוטפים אותו באור ומייצרים סירקולציה תנועתית שמעניקה נגישות וקלות תפעולית במעבר בין האזורים השונים בבית ובגינה.

לשם כך נאלצנו להזיז שני עמודים שהיו במרכז החלל ולפיתרון הנדסי בעזרת קורות הפלדה שניצבעו בלבן. יתר העמודים נטמעו בתכנון הקירות, כמו העמודים שצמודים למיקום גרם המדרגות החדש והפכו למסגרת סביב ארונות הויטרינה.

 

החלל מתחת למדרגות נוצל לאחסון. בחלקו האחורי דלתות לחלל פתוח ומול שירותי האורחים לארון שרות.

פינת האוכל העגולה משאירה את המעבר לגינה האחורית פתוחה ואוורירית. לצידה חלון ישיבה מרחף שתורם גם הוא לעומק החלל ומוסיף עוד פינה אינטימית להתכרבלות.

 

 

 

בבית המקורי גרם מדרגות חיצוני וגס מבטון חסם את היציאה לגינה והיווה גישה חיצונית לקומה השניה. הסרתו הגדילה משמעותית את הגינה ואיפשרה לחבר אותה לבית. פרגולה מעץ גושני מייצרת טווח מקורה ומצלה על הפתחים הפונים למזרח.

בקומת הכניסה נמצאים גם חדר ההורים וחדר נוסף שהיום מתגוררת בו הבת הצעירה (בת פחות משנתיים) שההורים העדיפו שתישאר כרגע לידם. בעתיד מתוכננת החלפה (וכל התשתיות הוכנו בהתאמה) עם חדר העבודה שהיום נמצא בקומה העליונה.

 

את החלל המאתגר של יחידת ההורים הבנוי עם קירות אלכסונים, עיצבתי כך שהמיטה שנשענת על גב הממ"ד (המשמש כחדר ארונות) פונה לשני חלונות גדולים אל הגינה ואזור מקלחת החוץ, שלמעשה 'מבטלים' את נוכחות הפינה כשהמבט יכול לנדוד החוצה.

ארון הרחצה פתוח אל החדר ואילו האזור הרטוב של המקלחת והשרותים מופרד בדלת ברזל וזכוכית.

 

 

בין מקלחת ההורים לשרותי האורחים מוקם חלון סרט גבוה לטובת אוורור ואור בשרותים שהם פנימיים ואין להם חלון חיצוני.

בחדרה של הפעוטה חלון ישיבה מרופד שנותן לחדר הקטן יחסית מימד של עומק והגדלה. גם ניצול גומחות לארונות ומידוף מובלע משאיר מקסימום משטח החדר פנוי למשחק.

 

עם העליה במדרגות לקומה השניה מגיעים לחלל מבואה פתוח המשמש כחדר טלויזיה ומשפחה. על מנת לייצר חדרים מלבניים בעלי צורה 'שלמה' התנקזו הקוים האלכסוניים של מעטפת הקומה ויצרו חלל מצולע.

הפתחים הגדולים למרפסות שמקיפות את החדרים והמבואה מכניסות שפע של אור טבעי ומרככות את הצורות הגאומטריות.

גם כאן נשמרה אותה שפה אסטטית של שילוב חומרים טבעיים וברזל שחור ממנו עוצבו המעקות והספרייה. פינת הישיבה מורכבת ממזרונים שמאפשרים דינמיות וארוח חברים ללינה.

את מכונות הכביסה מיקמנו בארון עם תריס אוורור בנישה שנוצרה בין החדרים.

 

 

לחדר הרחצה יש דלת למרפסת שרות צמודה בתוכה שולב החלון. גם כאן, למרות שהילדים עדיין צעירים העדיפה הלקוחה לשמור על שפה מונוכרומטית נקייה ושקטה שתתאים גם כשיתבגרו.

 

את כל החדרים בקומה מקיפות מרפסות שבתכנון הקודם היו מנותקות ולא היו מהן יציאות. בתכנון החדש ועם שינוי מיקום המדרגות והחדרים הפכו המרפסות לנכס שמייצר מרחב חיים מוגדל ומרווח לילדים שיש להם מקום לשחק ולארח.

 

 

 

 

 

הפער בין המצב המקורי של הבית למהפך המדהים שעבר ולפרפר שנולד מהגולם כל כך קיצוני שאין ספק שזה אחד מהבתים המספקים והמשמחים שתכננתי ועיצבתי.

אני מאחלת לבני הבית להנות ממנו עוד שנים רבות, לחוות את הצמיחה האישית והמשפחתית שהחללים מאפשרים ולהוסיף לו רבדים של חוויות וזיכרונות שיהפכו אותו לבית.

בצהוב מיקום המדרגות החדשות